Beste VVH Forum-gebruiker,
Al meer dan 200 medewerkers van SHM's en de VMSW melden zich aan op het VVH-Forum.
Tot nog toe werden er maar enkele berichten gepost. Aarzel echter niet om een nieuw gesprek te starten en ook je collega's aan te moedigen om zich te registreren en deel te nemen. Hoe meer Forum-gebruikers er zijn, hoe meer ervaringsuitwisseling er kan gebeuren.
Via het Forum kan je ook heel eenvoudig documenten met elkaar uitwisselen.
Als je vragen hebt, kan je me altijd een mail sturen (sven.van.elst@vvh.be).
Veel succes!
Sven

Welzijnsinitiatief Hacosi

Hacosi zorgt

Hacosi is zich ervan bewust dat de Corona-crisis een zware belasting is voor haar huurders, zeker voor de meest kwetsbare.

Daarom zal de sociale dienst vanaf 30 maart de huurders telefonisch contacteren om te luisteren welke vragen/noden zij hebben. We starten met de oudste bewoners (80+), waarna de jongere leeftijdsgroepen (tot 70+) volgen. Er wordt hen gevraagd hoe het met hen gaat, of ze voldoende hulp hebben, of ze zich kunnen bezig houden en of ze willen dat we hen de volgende week nog eens terugbellen.

Om een antwoord te kunnen bieden op hun hulpvragen nam de sociale dienst contact op met de drie OCMW’s van haar werkingsgebied. Overal kreeg Hacosi groen licht om aan te sluiten bij de bestaande lokale initiatieven:

  • Hasselt helpt
  • Diepenbeek: hulpacties Corona
  • Warm Wellen

Deze bieden o.a. volgende hulp aan:

  • Boodschappen doen
  • Naar de apotheek/de post gaan
  • Luisterend oor aanbieden
  • Voor dieren zorgen
  • Eten brengen

Door een brug te slaan tussen dit aanbod en de hulpvragen van onze huurders, hopen wij de ergste noden te ledigen. Mochten zich nog andere hulpvragen voordoen, dan was elk OCMW bereid om samen met Hacosi naar een oplossing op maat te zoeken; waarvoor dank.

Praktisch?

  • Onze huurders worden per leeftijdscategorie gecontacteerd:
    o 80+
    o 75+
    o 70+

  • Van elk telefoongesprek een beknopte steekfiche gemaakt, zodat we het overzicht kunnen bewaren.

  • Huurders die graag teruggebeld worden, mogen wekelijks een telefoontje van de sociale dienst verwachten.
  • Hulpvragen van huurders worden aan de lokale initiatieven overgemaakt, waarbij de sociale dienst de huurder een week later even terugbelt om te horen of de geboden hulp in orde was.
    Huisbezoeken door onze sociale dienst worden on hold gezet of vervangen door telefoongesprekken/mail.
Log In of Registreer om te reageren.