Beste VVH Forum-gebruiker,
Al meer dan 200 medewerkers van SHM's en de VMSW melden zich aan op het VVH-Forum.
Tot nog toe werden er maar enkele berichten gepost. Aarzel echter niet om een nieuw gesprek te starten en ook je collega's aan te moedigen om zich te registreren en deel te nemen. Hoe meer Forum-gebruikers er zijn, hoe meer ervaringsuitwisseling er kan gebeuren.
Via het Forum kan je ook heel eenvoudig documenten met elkaar uitwisselen.
Als je vragen hebt, kan je me altijd een mail sturen (sven.van.elst@vvh.be).
Veel succes!
Sven

Welzijnsinitiatief De Ideale Woning

We hebben 2043 ‘risicoprofielen’ onder onze bewoners dwz ouder dan 65 en/of in financiële moeilijkheden. Da’s heel wat. Hen treffen de corona-maatregelen mogelijks extra hard: financiële zorgen, eenzaamheid, isolement, … We kunnen hen niet in de kou laten staan. Hen in deze bizarre tijden een (steriele) hand reiken dan wel een hart onder de riem steken, is het minste dat we als sociale en mensgerichte organisatie kunnen doen.

  1. We brengen onze meest kwetsbare profielen in kaart.
    a. (Alleenstaande) ouderen: eenzaamheid en isolatie
    b. (eenouder)gezinnen met kinderen: verveling, pedagogie en conflicten
    c. Mensen in een precaire financiële situatie: maatregels (Vlaamse) overheid

  2. We sturen gericht brieven uit naar deze doelgroepen met:
    a. Ouderen:
    • Info over lokale initiatieven
    • Lokale contactgegevens: hulplijnen gemeentes en CAW
    • Een luisterend oor: contactgegevens sociaal assistent en wijkconsulent
    • Hulpkaarten: ik wil helpen
    • Raamaffiche: Ik heb hulp nodig

b. Kinderen: aanbod en info verveling, pedagogie, conflicten, …
• Algemene info: pedagogie, conflicten, informatiebronnen
• Lokale contactgegevens: hulplijnen gemeentes en CAW
• Kleurplaat om aan de raam te hangen (cfr ‘berenjacht’)
• Hulpkaarten: ik wil helpen
• Raamaffiche: Ik heb hulp nodig

c. Precaire financiële situatie: Hiervoor wachten we op de maatregelen van de (Vlaamse) regering.

  1. We bellen systematisch en proactief onze meest kwetsbare huurders op. Dat zijn 102(!) telefoontjes per dag:
    a. voor een babbeltje
    b. om hulpvragen in kaart te brengen
    c. om gericht door te verwijzen naar het bestaande (lokale) aanbod.

  2. We zetten alle info ook op onze website; sturen digitale nieuwsbrieven en openen een facebookpagina.

  3. We gaan actief op zoek naar samenwerkingsverbanden:
    a. Borgerhout: Samenlevingsopbouw hangt regeringsrichtlijnen corona uit in patrimonium DIW
    b. Berchem: Zewopa bust hulpaanbod in wijk Binnenplein
    c. …

  4. We broeden verder op ideeën hoe we in een latere fase ons steentje (vanop afstand) kunnen bijdragen aan de sociale cohesie en leefbaarheid in onze wijken.
    a. Eenzaamheid: telefooncirkel, kaartjesactie, verhalenketting, …
    b. Gezondheid: buurt in beweging via via videoapp
    c. …

Log In of Registreer om te reageren.